Stress och stresshantering

Stressrelaterad ohälsa och annan psykisk ohälsa är idag den största anledningen till sjukfrånvaro i Sverige. Många delar uppfattningen att stress är ett problem på arbetsplatsen men få vet hur de ska arbeta med frågan.


Vi erbjuder en kombinerad föreläsning och workshop som ger deltagarna förståelse i vad stress är och hur man kan hjälpa sig själv och andra att förebygga stress och skapa hållbara rutiner på arbetsplatsen. Deltagarna får även göra egna reflektioner som med fördel kan användas i det fortsatta arbetsmiljöarbetet. Workshopen är anpassad så att deltagarna väljer själva hur mycket de vill dela med sig i gruppen och allt som deltagarna vill uttrycka inför varandra sker på frivillig basis.

Träffen tar ca 3 timmar med pauser inkluderade och är lämplig för grupper upp till 20 deltagare.


Vi erbjuder även handledning i arbetslag. Då träffar vår konsult arbetslaget vid ett överenskommet antal tillfällen och arbetar med begreppet stress både på ett generellt plan och med fokus de områden som upplevs problematiska på den egna arbetsplatsen. 

Denna handledning passar bäst i mindre grupper om 4-10 deltagare.